Tudod miért van egyes fodrászoknak problémájuk néhány vendéggel?
Azért, mert nem kedvelik őket!

Lehet, hogy csak azért, mert egyszerűen első látásra nem szimpatikusak vagy nem úgy reagáltak valamire ahogy ők elképzelték. Figyeld meg, hogy miképpen viszonyulnak ezek a fodrászok az üzletben bizonyos vendégekhez. Azokhoz, akik nem az ő szabályaik szerint játszanak. Egyszerűen rá akarják kényszeríteni az akaratukat, és ha valamiért nem sikerül akkor azt mondják, hogy inkább nem vállalják el őket. Nincs szükségem rá mondják. Jön helyette másik, és kieresztik a tüskéiket? Pedig a fodrász szolgáltatásnak az a lényege, hogy a vendégeknek minél hasznosabb és minőségibb szolgáltatást nyújtsunk!
Viszont nagyon érdekes, hogy a problémás esetek mindig ugyanazokkal a fodrászokkal szoktak megtörténni. Miért van ez így? Megmondom!

Két, szerintem nagyon egyszerűen kijavítható hibát vétenek!
Az egyik, hogy tévesen a fodrász szolgáltatást egy racionális tevékenységként fogják fel. Racionálisnak az-az észszerűnek vélt gondolkodásmód szerint. Azt gondolják, hogy az emberek azért járnak a fodrászhoz, mert leakarják vágatni, vagy be akarják festetni a hajukat, esetleg szeretnének egy kontyot vagy egy feltűzést. Pedig az esetek 95 százalékában nem így van! Az embereknek két motivációjuk van, amikor fodrászhoz mennek.
Az egy részük a problémáik megoldására, a másik részük a vágyaik kielégítésére keresnek megoldást. Ezért mennek fodrászhoz. Mind a két típusú vendég arra keres megoldást, ami neki a legfontosabb! Mivel a fodrász szolgáltatás nem alap feltétele az életnek. Tehát nem a tej és a kenyér kategória. Ezért a fodrászüzletben az emberek nem ugyanazt várják el mint az élelmiszer boltban.

A vendégek érzéseket akarnak kapni a fodrásznál!
Nem azt akarják csupán, hogy rövidebb legyen a hajuk, hanem azt, hogy szebbnek lássák őket. Az emberek megdicsérjék őket, bókoljanak nekik, utánuk forduljanak az utcán. Udvaroljanak nekik, nem egyszerű racionalitást várnak! Mint például, hogy meleg van le kell vágni a hajat, vagy hogy legyen rövid a fru-fru. Éppen ezért tudd, hogy mi fodrászok nem hajvágást készítünk, hanem szépséget, magabiztosságot önbizalmat tudunk adni a vendégnek! Ez biztos, hogy ezer szállal hozzád köti a vendéget, és nem gerjeszt konfliktust!

A másik probléma forrás az, hogy a vendéget az első benyomásaik alapján ítélik meg, ami a legtöbb esetben hamis. Azért, mert valaki túl alacsony, vagy túl magas, esetleg eláll a füle vagy répasárga a haja, nem ért oda a foglakozás kezdetére, attól még nem kell őt elítélni és betenni a tőpszli vagy langaléta esetleg a rút kiskacsa, vagy a notórius későn jövő skatulyába!
Képzeld el! Egyszer részt vettem egy személyiség fejlesztő oktatáson, ahol a „belső gyermek „ volt a téma. Arról volt szó, hogy amikor gyerekek voltunk, még nem voltak előítéleteink. Mindenkit elfogadtunk olyannak amilyen. Ezzel szemben felnőttként ezek a tulajdonságaink eltűnnek. Előítéleteink alakulnak ki, ami a környezetünknek köszönhető. Meg kell felelnünk a „felnőtté válás normáinak” – előítéleteink alakulnak ki. Például olyanokat hallgathatunk, hogy a te korodban már ilyet nem lehet csinálni, vagy egy ilyen lánynak, mint te, már így és így kell viselkedni. Aki így néz ki az nem lehet rendes ember, az arabok terroristák, vagy az hogy a szőkék ridegek. Ezekkel az előítéletekkel megfertőzve kezdjük a felnőtt életünket.

Visszatérve a személyiség fejlesztő oktatásra!
A teremben húszan voltunk, fiúk lányok vegyesen. A képzés első felében mindenki bemutatkozott, mesélt magáról, hogy megismerjük egymást. A bemutatkozás végére már mindenki jól megnézhetett mindenkit. Mindenkiben kialakulhatott egy elképzelése a többiekről. A második részben jött a meglepetés. Az oktatás vezetője mindenkit felállított és mindenkinek bekötötték a szemét egy olyan kendővel, amin egyáltalán nem lehetett átlátni. Elkezdtünk a teremben sétálni, mindenki amerre akart. Az oktató azt kérte, hogy figyeljünk az érzéseinkre. Persze séta közben hozzáértünk egymáshoz, volt akihez többször is, mivel bekötött szemmel senki nem látta hogy merre jár. Mikor már jó néhány perce sétáltunk egyszer csak az oktató felszólított, hogy válasszunk ki magunknak egy-egy párt! Be volt kötve a szemem, de azt éreztem, hogy vannak, akikkel az érintés jó élmény, és volt akivel nem. Én is kiválasztottam egy párt egy olyasvalakit, aki engem is elfogadott az érintések alapján. Szerintem nem véletlen, de ez egy lány volt. Innentől kezdve a párok egymást érinthették csak meg. Persze mindenki csak addig mehetett el ameddig a másik megengedte. Ez az érintéses játék körülbelül öt percig folytatódott. Nekem különleges élmény volt. Nem azért, mert egy lányt érinthettem meg, hanem azért, mert egy kis idő után valami egész érdekes harmónia alakult ki köztünk úgy, hogy mindenki tiszteletben tartotta a másik határait. Az igazi döbbenet akkor történt amikor a szemünket eltakaró kendőt levettük és megpillantottuk egymást. Megláttam azt, hogy ezt az élményt ki okozta nekem. Megdöbbenve tapasztaltam, hogy egy olyan lány volt, aki nekem az első pillanatban unszimpatikus volt!

Ezt a történetet azért meséltem el, hogy ne ítélj meg senkit az első benyomás alapján, mert akkor olyan helyzetbe kerülsz, mint én. Első benyomás alapján szóba sem álltam volna ezzel a lánnyal, mert a felnőtt előítéleteim dolgoztak bennem. Így viszont nem a felnőtt énem, hanem a bennem lévő belső gyermek élte át az eseményeket és merőben más eredményt hozott, mint amit én gondoltam.

A tanulság nekem, mint fodrásznak az volt, hogy soha ne ítélj meg vendéget negatívan az első benyomásod alapján. „Menj közelebb hozzá!” Ismerd meg jobban! Jelképesen érintsd meg, és figyeld a válaszokat! Így meg tudod találni azokat a vendégeket, akik örömöt és biztonságot adnak a vállalkozásodnak!

Ha tetszett, kérlek oszd meg! Jelentkezz itt a Sikeres fodrász zárt Facebook csoportomba, és iratkozz fel a Youtube csatornámra ide kattintva!

A Te szakmai sikeredért!
Marsi László

Oszd meg ha tetszett!

Leave a Reply

Your email address will not be published.